Je bariérou k zdraviu aj manažment pacienta?

17.08.2020

To, že na Slovensku máme sociálne zdravotný systém, ktorý je v kompetencii dvoch rezortov, to nemusíme uvádzať. Rovnako ani to, že zdravotný systém by mal plynule prechádzať do sociálneho systému a opačne, keď je treba, a mal by vychádzať z manažmentu pacienta podľa jeho zdravotného stavu a potrieb. Taktiež netreba spomínať, že nemocnice majú mať a zrejme aj majú, sociálnu sestru, ktorá rieši takéto prípady hlavne u geriatrických a polydiagnózových pacientov. V teoretickej rovine by to malo vyzerať tak, že keď nastúpi pacient do nemocnice, a je predpoklad jeho umiestnenia do sociálneho zariadenia so zabezpečenou zdravotnou službou, mala by konať práve táto sociálna sestra a v súčinnosti s rodinou a VÚC, v ktorých kompetencii sú sociálne zariadenia hľadať ďalšie riešenia, aby nedošlo k stratám či dokonca poškodeniu zdravia pacienta.

Bohužiaľ, na sociálnych sietiach sa v súčasnosti množia informácie o tom, že nemocnice prepúšťajú domov ležiacich pacientov bez toho, aby bola nadväznosť na sociálny systém, rodiny na tento stav nie sú pripravené a často sa tak stáva, že dochádza k tomu, že pacient nie, že je mu ľahšie, ale naopak trpí. Niektorí lekári v niektorých zariadeniach nám uviedli, že toto je opatrenie v rámci prípravy na ďalšiu vlny pandémie, čo považujeme za univerzálnu výhovorku, ale to na veci nič nemení. Iba to, že sa môže vytvárať korupčné prostredie na úplatky za to, že pacient ostane v nemocnici pod lekárskym dozorom, ale veríme, že už to nie je ako pred cca 5 rokmi, kedy tento stav bol častým po celom Slovensku a platil nepísaný zákon, že po 21 dňoch hospitalizácie je pacienta treba presunúť, aj keď vtedy a dnes platný zákon hovorí, že pacient má právo na lekársku pomoc podľa jeho zdravotného stavu. Hranice odkázanosti pacienta buď na zdravotný, alebo sociálny systém je velice tenká a ako je vidno, tak zrejme aj nejasná pre niektoré zdravotnícke zariadenia. 

Navrhujeme preto a dnes oslovujeme aj pani komisárku pre osoby so zdravotným postihnutím na zahájenie preverenia tohto stavu a zistenie príčiny a vytvorenie odporúčania pre rodiny a ich členov v takýchto prípadoch a prípadne aj prípravu zmeny systémových opatrení tak, aby pacient ani jeho rodina netrpeli.

Zatiaľ môžeme odporučiť pre takéto prípady:

  • požiadať o konzultáciu sociálnu sestru v danom zdravotníckom zariadení
  • kontaktovať príslušný VÚC odbor sociálnych vecí a vyžiadať si zoznam  sociálnych zariadení v regióne a postup na prevod pacienta do sociálneho zariadenia so zabezpečenou zdravotnou starostlivosťou, nakoľko doposiaľ VÚC majú svoju posudkovú činnosť.
  • v prípade podozrenia na porušenie všeobecne platných a legislatívnych ustanovení obrátiť sa priamo na Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím -                                          https://www.komisarprezdravotnepostihnutych.sk
Bez bariéry - Národná platforma proti bariéram,  Korešpond. adresa: Jaseňová 2, 900 42 Miloslavov                                                                                                 
IČO 50292609                                                                                                                                                                                                    
DIČ 2120288511                                                                                                                                                                                                   
 
Telefon +421 948 497 245
                                                                                     
E-mail: kancelaria.uppz.sk@gmail.com                                                                                                                     
 č.ú. SK22 1111 0000 0014 3254 1016                BIC/SWIFT code: UNCRSKBX
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky