Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky začíná riešiť problematiku bezbariérovosti
Problematika bezbariérovosti, ktorá bola velmi dlho odsúvaná do pozadia snáď všade tam, kde sa len dalo, dostáva v súčasnosti velmi dôležitú podporu v podobe finančných nástrojov, o ktoré sme ministerstvá a inštitúcie žiadali a žiadame už po niekoľko rokov. Opakujeme stále, že systematická podpora tejto problematiky je priamo závislá od štyroch pilierov, z ktorých je jeden pilier financovania.
Rokovania k nastaveniu financovania finančných prostriedkov, ktorých použitie verejnými, štátnymi aj súkromnými organizáciami je podmienené i realizáciou bezbarierových opatrení s MIRRI SR vedieme už niekoľko rokov, nakoľko objem potrebných financií pre organizácie, aby sa zmenilo prostredie mobility a bezbariérovosti, predstavuje objemy, ktoré nedokáže na Slovensku riešiť ani štátny rozpočet, a je treba tak vytvoriť nástrojovú schému v rámci tzv. eurofondov, ktorých prerozdeľovanie je v kompetencii práve tohto orgánu štátnej správy.
Na základe tohoto procesu môžeme uviesť, že prvou oblasťou, kde v spolupráci s nami vytvára MIRRI SR finančné nástroje, je oblasť železničnej dopravy, druhou oblasťou, ktorú navrhujeme je cestovný ruch a postupne budeme pridávať ďalšie oblasti, aby mohli byť pripravené a vydané výzvy k realizácii potrebných opatrení. V súčasnosti je platná jedna výzva pre školské a vzdelávacie zariadenia v Bratislavskom kraji, kde jedna z podmienok využitia financií je bezbariérovosť. Na základe znenia tejto výzvy sme upozornili pracovníkov ministerstva, že bezbariérovosť v prostredí súčasnej legislatívy je nedostatočná a že je treba dbať na to, aby prístupnosť bola aj praktická a nielen čiastková, alebo účelová, t.j. deklarovaná.
Dôležitým faktorom pre realizáciu bezbariérových opatrení je aj kontrola a nastavenie merateľných ukazovateľov, ktoré na Slovensku je stále nedostatočné a na základe toho sme oslovili aj Slovenský štatistický úrad, aby sa zmenili štatistické ukazovatele pre bezbariérovosť a prístupnosť a mohlo tak dôjsť k prehodnoteniu týchto štatistík a analýz a ktoré má dopad hlavne na cestovný ruch na Slovensku. Spolu s tým sme oslovili aj Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, ktorý sme upozornili na potrebu vytvorenia kontroly opatrení a vytvorenie kontroľných procesov a mechanizmov tak, aby mohli byť objektívne posudzované opatrenia nielen v projektoch, ale aj v nastavení systémových opatrení. Naše návrhy predložíme tejto inštitúcii v krátkom čase.
Veríme, že tento proces ja iniciátorom zmien v prístupe aj pre všetky rezorty a orgány štátnej správy, verejné samosprávy aj súkromné spoločnosti s tým, že takto sa postupne odstraňuje jeden významný argument týchto subjektov, a síce, že na opatrenia nie sú zdroje a finančné krytie. Samozrejme, že paralelne s tým riešime systém legislatívy, procesy a systém a kontrolu, aby výsledkom využitia týchto financií nebola len deklarovaná bezbariérovosť, ktorá nerieši nič, ale budovy a priestranstvá, ktoré sú prístupné a bezpečné pre mobilitu pre každú osobu s obmedzením mobility či orientácie.
Ďakujeme ministerstvu investícií za tieto prvé kroky a veríme, že aj ďalšie oblasti života občanov a návštevníkov Slovenska s omedzenou mobilitou budú mať svoje financie na bezbariérovosť. Výzva pre žiadateľov na vytvorenie moderného školstva so zapracovanou bezbariérovosťou nájdete na linku: https://www.mpsr.sk/vyzva-na-predkladanie-zonfp-na-zvysenie-kapacit-zakladnych-skol-bratislavskeho-kraja-kod-vyzvy-irop-po7-sc74-2021-73/1124-67-1124-16926/
O ďalšom postupe budeme informovať.