Ministerstvo školstva sa začalo venovať bezbariérovosti škôl
Ďalšou štátnou inštitúciou, ktorá sa začala venovať problematike odstraňovania bariér v rámci svojich kompetencií, je Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Môžeme uviesť, že toto ministerstvo kladie vysoký dôraz na prístupnosť vzdelávania a bezbariérovosť škôl, čo je prvou etapou zmien v oblasti prístupu vzdelávania, zmien v oblasti systému vzdelávania študentov s obmedzenou mobilitou a orientáciou. Vítame, že vedenie rezortu si uvedomuje nedostatočnosť súčasného systému legislatívy v národnom prostredí na jednej strane a na strane druhej aj nutnosť potreby riešenia tejto spoločenskej potreby. K tomuto cieľu ministerstvo školstva vytvorilo pracovnú skupinu z odborníkov z akademickej sféry, ku ktorým sa pripojili aj subjekty, ktoré sa bezbariérovosti venujú dlhodobo a ktorých cieľom je objektívna a nie deklarovaná bezbariérovosť prostredia.
Členovia pracovnej skupiny spoločne musia pripraviť nielen systém a metodiku, ale ako základ i základný zdroj objektívnych informácií o stave prostredia škôl, nakoľko súčasné oficiálne merateľné ukazovatele a parametre sú vytvorené v dobe, kedy ich technický pokrok kompenzačných pomôcok a iných technológií dávno prekonali. Súčasne s tým je treba nastaviť aj informačnú prístupnosť v takej podobe, aby bola prijateľná v oblasti vzdelávania a v zmysle medzinárodných dohovorov, ktoré Slovensko ako krajina deklaruje. Pozitívom tohto postupu je, že sa vychádza z reálneho súčasného prostredia a nie z teoretických výkladov, nariadení a vyhlášok. Obdobný postup k vytvoreniu funkčnosti bezbariérovosti v plnom rozsahu riešime aj v rámci iných pracovných skupín a tak je možne prepájať tieto aktivity a výsledky spolu s pozitívnymi príkladmi preniesť do riešení aj tejto pracovnej skupiny.
Napriek tomu, že na prípravnú časť je obmedzený časový priestor, tak členovia pracovnej skupiny venujú dostatočný dôraz na kvalitu a objektivitu riešení, čo by sa malo premietnuť do výsledného dokumentu, ktorý bude podkladom pre vydanie výzvy ministerstva školstva na reálnu debarierizáciu škôl a na nastavenie etáp riešenia čiastkových úloh, ako je:
- Odstránenie architektonických bariér
- Riešenie informačnej prístupnosti
- Riešenie sociálnych a ďalších bariér
- Vytvorenie systému objektívnej kontroly
- Začlenenie bezbariérovosti do aktivít zriaďovateľov škôl
- A pod.
Ďakujeme pracovníkom ministerstva školstva a všetkým členom pracovnej skupiny za ich prístup a účasť v týchto potrebách spoločnosti, ktoré budeme spoločne i navrhovať do systémových opatrení na národnej úrovni, ktoré v tomto prípade budú vychádzať z potrieb občanov a súčasného stavu a nie z potrieb reformných opatrení na teoretickom základe.
O ďalšom vývoji budeme priebežne informovať.